Balsammetoden?

 
 
Det jag skriver i detta inlägget kommer främst från Therese Lindgrens video "balsammetoden" men också av vad jag läst om metoden sådär allmänt.Om ni är intresserade av att börja med balsammetoden så tycker jag absolut ni ska se Thereses video före ni börjar eftersom att hon berättar väldigt genomgående om vad, hur, varför.
Dessutom håller hon på med metoden själv och det gör inte jag, dvs jag kan inte berätta om dethär utifrån egna erfarenheter.
 
Den största orsaken till att jag inte har börjat på balsammetoden ännu är väl för det första helt enkelt för att jag inte tagit mig tid men också mest för att jag är antagligen är en av finlands mest rädda för att ha fett hår, eller okej jag dör inte av panik om jag har fett hår. Det går bara naturligt att jag helt enkelt tvättar mitt hår varje dag och man kommer att ha fett hår den första veckan pga att hårbotten inte är van med att man bara tvättar med balsam.
 

Hur går balsammetoden till?
Balsammetoden går ut på att man helt enkelt slutar använda shampo och bara använder balsam. Men före man börjar med balsammetoden måste man göra en "sista tvätten" som går helt enkelt ut på att man tvättar sitt hår med ett sulfat-shampo en sista gång.
Efter det börjar man då och då ska du se till att balsamet du väljer är utan silikoner och mineraloljor
- Silikoner slutar oftast på -cone eller -xane till exempel ”Amodimethicone” eller ”Cyclohexasiloxane”.
- Mineraloljor kommer med olika namn men titta efter mineral oil, petrolatum, paraffinum liquidum, paraffin, vaselin...
Vissa behöver också använda ett vårdande balsam efter tvättbalsamet.
 
Varför borde man börja med balsammetoden?
 
SULFATER
Sulfater är det som tilsätts i shampot för att man vill få det att löddra.
Sulfater är oerhört fettlösande och används i t.ex tvättmedel, dethär tar då bort dina naturliga oljor och torkar ut hårbotten.
 
SILIKONER 
 Lägger sig som en hinna över hårstråna och gör att håret upplevs som mjukt och glansigt.
 
MINERALOLJOR 
 Gör lite liknande som silikoner men lägger sig som en hinna över skalpen och förhindrar
att håret växer ut samt kan leda till mjäll och svamp i hårbotten.

 
Hoppas detta hjälpte någon♥
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: sandra

Låter som en bra ide att börja med balsammetoden :)

Svar: Javisst, som jag ser det finns det nästan bara positivt med det! :)
Linnea

2014-07-15 @ 19:49:58
URL: http://ssaaandraa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0